• Welkom
  • Nieuws
  • Onderwijs
    • Missie/Visie
    • Onderwijs
    • Ondersteuning
    • Schoolgids
    • Verantwoording
    • Protocollen
    • Pleinregels
  • Team
    • Leerkrachten
    • Onder steunings team
    • Management team
    • Bestuur
    • Ouder vereniging
    • Mede zeggenschaps raad
    • Vertrouwens personen
    • Vacatures
  • Agenda
    • Jaaragenda
    • Vrije dagen
    • Activiteiten
  • Ouders
  • Contact
    • KBS Laurentius (dependance)
    • KBS Laurentius (hoofdgebouw)
    • Schooltijden groep 1/2
    • Schooltijden groep 3 t/m 8
    • Rondleiding
    • Aanmelden
  • Welkom
  • Nieuws
  • Onderwijs
    • Missie/Visie
    • Onderwijs
    • Ondersteuning
    • Schoolgids
    • Verantwoording
    • Protocollen
    • Pleinregels
  • Team
    • Leerkrachten
    • Onder steunings team
    • Management team
    • Bestuur
    • Ouder vereniging
    • Mede zeggenschaps raad
    • Vertrouwens personen
    • Vacatures
  • Agenda
    • Jaaragenda
    • Vrije dagen
    • Activiteiten
  • Ouders
  • Contact
    • KBS Laurentius (dependance)
    • KBS Laurentius (hoofdgebouw)
    • Schooltijden groep 1/2
    • Schooltijden groep 3 t/m 8
    • Rondleiding
    • Aanmelden
  • Samen

    Inspirerend

    Betrokken

    Vertrouwen
    Heeft u de app al gedownload?
  • Samen

    Inspirerend

    Betrokken

    Vertrouwen

    Met ZIN naar school!

    Heeft u de app al gedownload?
  • Samen

    Inspirerend

    Betrokken

    Vertrouwen

    Met ZIN naar school!

    Heeft u de app al gedownload?
  • 10

    Breda, NL

Adaptief onderwijs groepen 3 t/m 8

Adaptief onderwijs is onderwijs dat voldoet aan een drietal basisbehoeften van leerlingen: relatie, competentie en autonomie.

 

Onder de basisbehoefte relatie wordt verstaan dat leerlingen zich geaccepteerd weten, ze erbij horen, ze het gevoel hebben welkom te zijn, ze zich veilig voelen.

Aandacht voor relatie betekent bijvoorbeeld dat leerkrachten leerlingen laten weten dat ze beschikbaar zijn en naar hen willen luisteren; ze de tijd nemen voor interacties met leerlingen, ze belangstelling tonen voor de achtergrond van de leerlingen, ze afspraken met leerlingen nakomen, ze discreet omgaan met vertrouwelijke informatie.

  • Een relatie van leerlingen met de andere leerlingen of de docent wordt versterkt als een leerling invloed heeft op de manier waarop er met hem of haar wordt omgegaan
     

Onder de basisbehoefte competentie wordt verstaan dat leerlingen ontdekken dat ze de taken die ze moeten doen, aankunnen; dat ze ontdekken dat ze steeds meer aankunnen. Zo betekent aandacht voor competentie bijvoorbeeld dat leerkrachten actief beurten geven aan alle leerlingen, ze ruimte geven aan verschillen in werk- en leerstijl, ze blijk geven van hoge verwachtingen, die aansluiten bij de mogelijkheden en talenten van leerlingen; ze vragen stellen die tot reflectie uitnodigen.

  • Leren wordt betekenisvoller voor een leerling als deze invloed heeft op wat er wordt geleerd en hoe er wordt geleerd, waardoor zijn gevoel van competentie toeneemt
     

Onder de basisbehoefte autonomie wordt verstaan dat ze weten dat ze (in elk geval voor een deel) hun leergedrag zelf kunnen sturen. Zo betekent aandacht voor autonomie bijvoorbeeld dat leerkrachten initiatieven van leerlingen honoreren; ze ideeën van leerlingen waarderen en er wat mee doen; ze leerlingen uitdagen eigen oplossingen te bedenken; ze leerlingen echte keuzes geven bij het maken van taken (hoe en wat); ze leerlingen laten meebepalen hoe de klas wordt ingericht; ze een aantal organisatorische zaken aan leerlingen toevertrouwen.

  • Wanneer een leerling zich betrokken weet bij belangrijke thema's in de eigen leer- en leefomgeving, versterkt dat de autonomie en daarmee de eigenwaarde van de leerling
     

Deze drie basisbehoeften samen bepalen het pedagogisch klimaat dat aan adaptief onderwijs ten grondslag ligt. Voor de leerkracht die adaptief werkt, betekent dit dat hij zijn gedrag afstemt op deze basisbehoeften. Dat geldt zowel voor het didactisch en organisatorisch handelen als voor het pedagogisch optreden. Op die manier wordt onderwijs vormgegeven waarin leerlingen gemotiveerd zijn om aan het werk te gaan en waarvan ze uiteindelijk optimaal profiteren.

 

Het concept van adaptief onderwijs is met het formuleren van de drie basisbehoeften een eenvoudig en direct toegankelijk concept. Leerkrachten kunnen reflecteren op wat ze doen, nagaan waar ze aandacht aan willen besteden en vaststellen hoe ze adaptief onderwijs, of elementen daarvan, in hun praktijk van alledag willen vormgeven.

Delen:
Volg ons op Social Media
Contact
  • KBS Laurentius
  • Van Gaverenlaan 18
  • 4835 CD Breda
  • T076 5640755
  • Einfo@kbs-laurentius.nl
Sitemap
    • Welkom
    • Nieuws
    • Onderwijs
    • Team
    • Agenda
    • Ouders
    • Contact
Informatie
  • Met ons team van leerkrachten en onderwijsassistenten verzorgen wij onderwijs voor ruim 800 leerlingen in een van de gezelligste wijken van Breda; 't Ginneken'. Ondanks de grootte van onze school, zijn wij al 100 jaar een gezellige buurtschool.
     

    Met vriendelijke groet,

    Het team van KBS Laurentius

Copyright KBS Laurentius 2021 - Aangeboden door Basisschool Apps 2
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Top