Ondersteuningsteam
Uitgangspunt van het beleid is ondersteuning in te bedden in het onderwijssysteem. In het verleden was dit geënt op curatieve ondersteuning. Nu streven we naar een verschuiving van curatieve naar preventieve ondersteuning. Het schoolbeleid ten aanzien van de ondersteuningsstructuur wordt mede door het ondersteuningsteam aangestuurd.
Het ondersteuningsteam bestaat uit: twee intern begeleiders, een coördinator SEN (Special Educational Needs) en een administratieve kracht. Dit team komt twee wekelijks bijeen voor overleg m.b.t. de zorg in de verschillende groepen. (Mogelijke) zorgleerlingen worden besproken en ze geeft begeleidingsadviezen aan leerkrachten.
Op uitnodiging nemen externe specialisten zoals; psycholoog/orthopedagoog van Edux en de collegiaal consultatiegever vanuit het speciaal basisonderwijs deel aan dit overleg.
We noemen zo'n groot-ondersteuningsteam-overleg het Ondersteuning Advies Team. Zij hebben een adviserende rol m.b.t. het opstellen van begeleidingsadviezen voor leerlingen en de ontwikkeling van de zorg binnen de gehele school.
Wanneer er problemen of onvolkomenheden gesignaleerd worden, bespreekt het ondersteuningsteam mogelijke oplossingen en onderneemt indien noodzakelijk actie.
Ook worden tijdens de team- of unitvergaderingen aspecten van de zorgverbreding onder de aandacht gebracht, zodat iedereen binnen de school op de hoogte is van actuele ontwikkelingen. Voor meer informatie omtrent begeleiding en ondersteuning klik hier.