Gewaagd doel
Op de KBS Laurentius werken kinderen, team en ouders samen aan een doorgaande lijn.
Een doorgaande lijn waarbij zowel kinderen als teamleden in een positieve, inspirerende leeromgeving worden uitgedaagd om kennis op te doen en talenten en vaardigheden optimaal te ontwikkelen.
Zo bouwen wij aan de maatschappij van morgen!
Om nu en in de toekomst volwaardig deel te kunnen nemen aan de complexe maatschappij waarin wij leven achten wij voor onze leerlingen de navolgende ontwikkeldoelen van belang.
Samen
Onze leerlingen beschikken over sociale en culturele vaardigheden (1), waardoor zij optimaal kunnen functioneren in de (toekomstige) maatschappij. Zij werken samen op basis van gelijkheid en respect; zijn maatschappelijk betrokken en zorgen goed voor zichzelf, elkaar en de wereld om hen heen.
Kennis
Onze leerlingen beschikken over een uitstekende kennisbasis. Binnen ons aanbod houden wij rekening met de individuele mogelijkheden van het kind. Onze leerlingen ontwikkelen zich veelzijdig en breed middels een onderzoekende en kritische houding. Zij zijn zodanig nieuw geletterd dat ze verantwoord gebruik maken, van moderne digitale middelen en media.
Talenten en vaardigheden
De vaardigheden waarover onze leerlingen beschikken zijn van belang voor het onderwijs in de 21e eeuw en sluiten aan bij de ontwikkelbehoeften van het kind. Ze dragen bij aan het ontwikkelen van een onderzoekende houding en bereiden hen voor op de (toekomstige) maatschappij. Met deze vaardigheden kunnen ze zelf de kennis vergaren en dragen wij bij aan het ontwikkelen van talent.
Onze leerlingen herkennen hun eigen talenten en doen hier bewust een beroep op wanneer het hen kan helpen om een onderzoek uit te voeren of iets (creatiefs) te ontwerpen.
1 Bij sociale en culturele vaardigheden gaat het om het effectief kunnen leren, werken en leven met mensen van verschillende etnische, culturele en sociale achtergronden.